fot. Phil Richards (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 2.0
Správa železnic, czyli czeski narodowy zarządca infrastruktury kolejowej, ogłosił przetarg na prace na liczącej zaledwie 4 kilometry długości trasy łączącej Rudoltice v Čechách i Lanškroun. Obejmą ona elektryfikację i zabudowę systemu sygnalizacji kabinowej ETCS L2. Budżet zamawiającego wynosi blisko 567 mln CZK, co odpowiada ok. 98 mln zł.
Liczące blisko 10 tys. mieszkańców urokliwe miasto Lanškroun znajduje się w kraju pardubickim, w pobliżu granicy z krajem ołomunieckim, a zatem na pograniczu Czech i Moraw. Posiada ono połączenie kolejowe z jednym z najważniejszych węzłów kolejowych w Republice Czeskiej, który znajduje się w mieście Česká Třebová, gdzie od magistrali łączącej Pragę, Pardubice, Ołomuniec i Ostrawę odchodzi korytarz w kierunku Brna i granicy czesko-austriackiej. Lanškroun posiada doskonałą ofertę przewozową, nawet jak na Czechy. Pociągi kursują średnio częściej niż co godzinę – choć zasadniczo utrzymywany jest 60-minutowy cykl kursowania pociągów, w porannym i popołudniowym szczycie komunikacyjnym realizowane są dodatkowe połączenia.
Linia kolejowa z Lanškrouna nie prowadzi jednak bezpośrednio do České Třebové, lecz do stacji kolejowej Rudoltice v Čechách. Liczy ona 4 kilometry długości i jest niezelektryfikowana (prędkość szlakowa wynosi 50 km/h), dlatego połączenia obsługiwane są taborem spalinowym – są to obecnie jednostki Regio-Shuttle RS1 produkcji Stadlera, których w Czechach ostatnio pojawia się coraz więcej za sprawą zakupu przez České dráhy używanych pojazdów z Niemiec. Tymczasem znacznie bardziej efektywnym rozwiązaniem byłoby wydłużanie biegu pociągów osobowych relacji Kolín – Pardubice – Česká Třebová, które zapewniłoby z jednej strony bardziej efektywne zwiększenie taboru, a z drugiej strony skrócenie czasu przejazdu i poprawę atrakcyjności połączeń dzięki wyeliminowaniu przesiadek.
Już wkrótce będzie to możliwe. Správa železnic, czyli czeski narodowy zarządca infrastruktury kolejowej, ogłosił przetarg na przebudowę całego odcinka, zaś głównym elementem przedsięwzięcia będzie elektryfikacja. Tymczasowo zostanie zastosowany system zasilania 3 kV DC, natomiast z czasem nastąpi konwersja na system zasilania 25 kV AC 50 Hz. Inwestycja obejmie także zabudowę systemu sygnalizacji kabinowej ETCS L2, wydłużenie peronu i modernizację nastawni na stacji końcowej oraz modernizację przejazdu kolejowo-drogowego. Warto dodać, że nie obejmie ona przebudowy żadnego innego przystanku osobowego, ponieważ na tym odcinku ich nie ma. Inwestycja ma zostać ukończona w 2027 roku.
SŽ zamierza przeznaczyć na realizację inwestycji blisko 567 mln CZK, co przy obecnych kursach walut odpowiada ok. 98 mln zł. Zadanie zostanie zrealizowane w systemie “projektuj i buduj” – do zadań wykonawcy będzie należało również uzyskanie pozwolenia na budowę. Jest ono jednym z wielu planowanych przez SŽ przedsięwzięć określanych mianem “prostej elektryfikacji”. Formuła ta polega na elektryfikacji zasadniczo bez realizacji kompleksowej modernizacji danej linii kolejowej. Przyjęcie jej na dużą skalę nie jest zaskoczeniem – zarówno potrzeby modernizacyjna, jak i elektryfikacyjne na czeskiej sieci kolejowej są potężne, dlatego z uwagi na ograniczone fundusze swoiste “pójście na całość” nie wydaje się realne.
Wydaje się, że w przypadku rzeczonego projektu ciekawym pomysłem mogłoby być jednak wybudowanie łącznicy do przystanku osobowego Luková u Rudoltic v Čechách, co umożliwiłoby połączenie relacji Kolín – Pardubice – Česká Třebová oraz Česká Třebová – Zábřeh na Moravě z zajazdem kieszeniowym do Lanškrouna. Umożliwiłoby to wyeliminowanie dublowania się pociągów na odcinku Rudoltice v Čechách – Česká Třebová, a także zapewnienie większej ilości połączeń bezpośrednich w wielu relacjach i dalszą poprawę efektywności wykorzystania taboru. Nieznaczne wydłużenie czasu przejazdu zniwelowałoby ograniczenie liczby przesiadek.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.